Skip to main content

Onder constructie

 

Buurtbatterij als tankstation

Een Buurtbatterij

Een buurt batterij is bij voorkeur een in de buurt opgestelde batterij. Buren kunnen hun overtollige zonne-energie opslaan en later gebruiken. Ook mensen die geen zonnepanelen kunnen plaatsen kunnen er gebruik van maken. Efficiënt en houdt rekening met mogelijke netcongestie met meer warmtepompen en elektrische auto’s. De basis van een Duurzaam Heiloo  notitie uit 2018. Met  het Reformers project wilden we dat realiseren, maar de wetgeving staat het nog steeds niet toe . Men mag niet onderling energie uit wisselen.  Ook een uitzondering bleek niet mogelijk.

De rijdende batterij

Dit probleem loste zich op toen CiRoPack besloot te investeren in een elektrische vrachtauto met een accu van 600 kWh. Er kunnen zich situaties voordoen dat die auto snel moet worden geladen.  Daarvoor is een batterij bij het bedrijf nodig in de grootte van 400 kWh. Besloten is de batterij bij CiroPack 100kWh groter te maken en die via de besturing beschikbaar te houden voor derden. Dat wil zeggen dat ‘buren’ dan met hun auto naar CiRoPack komen en snel kunnen laden. Helaas kunnen we met de huidige wetgeving geen gebruik maken van opgewekte energie van de buren maar CiRoPack heeft 400 panelen op het dak en gaat over op dynamisch tarief.
De proef van de Reformers buurtbatterij  is 100 kWh. De auto doet dan dienst als batterij die verplaatsbaar is en bij een systeem waar niet alleen de auto kan worden geladen maar ook kan ontladen ontstaat een systeem waarbij energie wordt getransporteerd  zonder kabel. Dit geeft dus voordelen voor eventuele netcongestie, maar is uiteraard moeilijk te sturen en bij 100kWh nog niet relevant. Maar het biedt wellicht ook mogelijkheden voor kleine industrieterreinen (ligt groepscontract wat lastiger)  om even bij de buurman te tanken om de piek bij de eigen meter te vermijden.

Voordelen

Dit model heeft een aantal voordelen:
  • Er is geen extra kabel nodig; de aanwezige kabel bij CiRoPack volstaat.
  • Er is geen container nodig in de openbare ruimte; De batterij bij CiRoPack wordt alleen iets groter.
  • De instalate is achter de meter dat wil zeggen dat het beheer niet verder onder Liander valt en er meer mogeijk is
  • In het weekend kan wellicht gebruik wordt gemaakt van het deel van CiRoPack als de auto niet wort gebuikt.

Uitdagingen

Bij een normale buurt batterij zou men uitgaan van een coöperatie die de investering doet en vervolgens met de leden die energie leveren en  de exploitatie regelen.  In dit geval ligt dat complexer en wordt gewerkt aan wat wordt genoemd een governance  model.